تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳

سیگنال‌های غرب تندتر شد | آمریکایی‌ها به الجزیره گفته‌اند ایران خودش پاسخ حمله اسرائیل را می‌دهد

روزنامه گاردین در گزارشی ادعا کرده است ایران و آمریکا هردو به مقامات منطقه فشار می‌آورند تا مسئله راه‌حل دیپلماتیک پیدا کند. 

جنگ ایران و اسرائیل

رویداد۲۴ در حالی که جهان هنوز در خوف‌ورجای پاسخ تلافی‌جویانه ایران است به نظر می‌رسد غرب در حال واکنش به آخرین اظهارات ایران است که در نماز عید فطر توسط آیت‌الله خامنه‌ای اعلام شد. در این سخنرانی، حمله به کنسول‌گری ایران در دمشق رسماً حمله به خاک ایران اعلام شد و بیان شد که اسرائیل مسئول این کار است و بابت این اقدام «تنبیه» خواهد شد. 

در حالی‌که قبلا اغلب تحلیل‌ها متمرکز بر پاسخ‌ تلافی‌جویانه ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش بود، حالا مقامات آمریکایی به شبکه الجزیره گفته‌اند ایالات متحده معتقد است ایران به زودی حمله اسرائیل به کنسول‌گریش را تلافی خواهد کرد. آن‌ها گفته‌اند این حمله به جای نیروی نیابتی، حدس می‌زنند خود ایران این کار را خواهد کرد. 

آن‌ها گفته‌اند احتمالاً آمریکا برای کمک به اسرائیل در مقابل حمله موشکی ایران، از آن دفاع کنند. روزنامه گاردین می‌گوید این اظهارنظر احتمال رویارویی مستقیم نه تنها بین ایران و اسرائیل بلکه بین ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد. 

این مقامات به الجزیره گفته‌اند مقامات ایالات متحده از وزرای خارجه کشورهای منطقه خواسته‌اند که بر ایران فشار بیاورند تا خویشتنداری نشان دهد. 

در دو روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان با همتایان سعودی، قطری، اماراتی، عراقی و ترک خود مشورت کرده است. او همچنین برای دیدار با همتای سوری خود به سوریه سفر کرده و همچنین به عمان رفته؛ کشوری که معمولاً کار ارسال پیام‌های ایران به ایالات متحده را انجام می‌‌دهد. در مسقط، امیرعبداللهیان گفته که ایالات متحده نمی‌تواند «از مسئولیت خود در حمایت کامل و مطلق از جنایات جنگی اسرائیل شانه خالی کند.» 

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد و از تهران خواست که خویشتنداری نشان دهد.

گاردین در گزارشی تاکید کرده که این تماس‌های تلفنی از سوی ایران، فقط بر پاسخ احتمالی ایران به حمله اسرائیل متمرکز نبوده، بلکه تاکید کرده که کشورهای حاشیه خلیج فارس باید بر اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس در غزه فشار بیاورند. 

گاردین گفته که امیرعبداللهیان در حال برنامه‌ریزی است که هفته آینده به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک سفر کند و این تردیدها را برانگیخته است که حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل قریب‌الوقوع است. این احتمال هم وجود دارد که به جای سرزمین‌های اشغالی، حمله به بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل صورت بگیرد. 

ایالات متحده گفت نه تنها مایل است به اسرائیل در دفاع از خود در برابر هرگونه حمله موشکی یا هواپیمای بدون سرنشین ایران کمک کند، بلکه ممکن است به ضدحمله احتمالی اسرائیل بعد از تلافی ایران هم کمک کند. 

ادعای قاچاق اسلحه به کرانه باختری

هم‌زمان در گزارشی، روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده که ایران در حال قاچاق اسلحه به کرانه باختری برای «دامن‌زدن به ناآرامی» این منطقه در برابر اسرائیل است. این روزنامه مدعی شده است که ایران در حال ایجاد یک مسیر قاچاق اسلحه در سراسر منطقه خاورمیانه است و عناصر متعددی را به کار گرفته است. 


بیشتر بخوانید: حمایت بایدن از اسرائیل در مواجهه با ایران: تعهد آمریکا آهنین است


این روزنامه مدعی شده است ایران به دنبال آن است که کرانه باختری را به نقطه اشتعال بعدی در جنگ سایه‌ خود با اسرائیل بدل کند. به نوشته این روزنامه این اقدام دو سال است که شروع شده و اغلب سلاح‌ها سبک بوده‌‌اند. 

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که بعد از ۷ اکتبر، اسرائیل اقدامات سرکوب‌گرانه‌اش در کرانه باختری را افزایش داده؛ جایی که حماس قدرتی ندارد. در شش ماه گذشته که مردم در کرانه باختری تحت‌فشار بوده‌اند خبری از مقاومت مسلحانه با سلاح‌های ادعایی نیویورک‌تایمز نبوده و به نظر می‌رسد این خبر – به نقل از منابعی که همگی خواسته‌اند نامشان فاش نشود- در جهت زمینه‌سازی سرکوب بیشتر در این منطقه باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان